مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید، وجود ترکیبات سرطانزا

به گزارش مجله رویای کره ای، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به مضرات و معایب مصرف سیگار الکترونیک هشدار داد.

مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید، وجود ترکیبات سرطانزا

به گزارش ، غلامرضا حیدری، با بیان این مطلب که سیگار های الکترونیکی در دنیا با هدف کاهش مصرف سیگار های سنتی وارد بازار شدند، گفت: برخلاف تصور افراد این سیگار ها برای سلامتی انسان ضرر دارد و طبق هشدار سازمان دنیای بهداشت مواد معطر موجود در سیگار های الکترونیکی به سلامت افراد آسیب می رساند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری، اضافه نمود: سیگار های الکترونیکی نه تنها باعث ترک دخانیات نمی گردد، بلکه عاملی برای آغاز مصرف سیگار های سنتی و حتی قلیان در بین نوجوانان و جوانان محسوب می گردد.

به گفته وی، مواد معطر موجود در سیگار های الکترونیکی و دود آنها، حاوی ترکیبات حلقوی است و باعث بروز سرطان می گردد.

حیدری با اشاره به ورود نیکوتین موجود در سیگار های الکترونیکی به دهان فرد به صورت اسپری؛ وابستگی به مواد دخانی را از تبعات مصرف این محصولات برشمرد و گفت: مصرف سیگار های الکترونیک، کنجکاوی نوجوانان برای آغاز استعمال قلیان و حتی سیگار های سنتی را بیشتر می نماید و متأسفانه در بعضی از کشور ها واردات و توزیع سیگار های الکترونیکی آزاد است.

وی گفت: ممنوعیت واردات، فراوری و توزیع این سیگار ها به سازمان های مرتبط ابلاغ شده و سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب رسان معرفی شده است؛ به نحوی که عرضه سیگار الکترونیکی یک نوع قاچاق محسوب می گردد و توزیع و فروش آن ممنوع است.

حیدری گفت: اخیرا فردی که به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده بود در ایالات متحده امریکا جان خود را از دست داده است و این اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی است.

وی با اشاره به علائم ناشی از مصرف سیگار الکترونیک در مبتلایان، اضافه نمود: مبتلایان علائمی نظیر سرفه، تنگی نفس، خستگی و در بعضی موارد استفراغ و اسهال داشتند و هیچ سند و مدرکی دال بر وجود یک بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری در بدنشان وجود نداشت.

منبع: مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 364

به "مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید، وجود ترکیبات سرطانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید، وجود ترکیبات سرطانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید