10 نشانه کمبود پروتئین بدن

به گزارش مجله رویای کره ای، پروتئین یکی از مهم ترین موادی است که بدن ما به آن نیاز دارد. بر خلاف کربوهیدارت و چربی، بدن پروتئین را در خود ذخیره نمی کند و باید به طور مرتب مصرف شود. پس خودتان می توانید تصور کنید کمبود آن تا چه مقدار می تواند مضر باشد.

10 نشانه کمبود پروتئین بدن

خوراکی های بسیاری مانند گوشت، شیر، ماهی، سویا و تخم مرغ و همچنین لوبیا و کره بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند.

اندازه نیاز پروتئین در خانم ها و آقایان فرق دارد. خانم هایی با رنج سنی 19 تا 70 سال و یا بالاتر، روزانه به 46 گرم پروتئین و آقایان همین رنج سنی روزانه به 56 گرم پروتئین نیاز دارند.

در ادامه 10 علامتی که نشان می دهند در روز به اندازه کافی پروتئین مصرف نکرده اید، معرفی می کنیم:

1- ضعف عضله ها

ضعف ناگهانی و یا احساس درد در عضله ها می تواند نشانه این باشد که شما به اندازه کافی پروتئین مصرف نکرده اید. پروتئین سوخت ماهیچه های شماست. پس در صورت کمبود آن بدن شروع به شکستن پروتئین های بافت ها می کند تا آن را در اختیار ماهیچه قرار دهد و این باعث از دست دادن ماهیچه ها و ضعف آنها می گردد.

2- موهای ضعیف

موهای شما حاوی پروتئینی به نام کراتین است. پروتئین در ساختار تمام سلول های بدن شما به کار رفته است، که فولیکول مو هم یکی از آنهاست. پس وقتی بدن به اندازه کافی پروتئین دریافت نکند، شروع به ذخیره کردن همان اندازه اندک پروتئین می کند و پروتئین اضافه ای برای موهایتان باقی نمی ماند.

3- میل شدید به غذا

این هم یک نشانه دیگر از کمبود پروتئین بدن است. البته میل به شیرینی در افراد معمول تر است. این میل ممکن است ناگهانی و به دفعات سراغ شما بیاید و حتی با خوردن مقادیر زیاد شیرینی هم بر طرف نگردد. این حالت به خصوص زمانی اتفاق می افتد که در رژیم غذایی روزانه تان مقادیر زیادی کربوهیدرات و شکر مصرف کرده اید.

4- ورم

ورم به خصوص در قسمت های پایینی بدن مانند پاها از دیگر نشانه های کمبود پروتئین است.

پروتئین نقش مهمی در جلوگیری از تجمع مایعات در بافت های بدن دارد. در نبود پروتئین، مایعات به درون بافت های بدن نفوذ می کنند و باعث آماس بخصوص در پاها می شوند که احساسی بسیار ناخوشایند است.

5- تضعیف سیستم ایمنی بدن

کمبود پروتئین در رژیم غذایی تان شما را نسبت به بیماری ها ضعیف تر می کند و بیشتر دچار مریضی می شوید. پروتئین سیستم ایمنی را قوی و آماده نگه می دارد چرا که بیشتر سلول های دخیل در ایمنی بدن از پروتئین ساخته شده اند. پروتئین تعداد سلول های سفید خون، آنتی بادی ها و مولکول های ایمنی را بالا می برد.

6- ناخن های ضعیف و شکننده

ناخن های پوسته پوسته و ضعیف و همچنین ناهموار بودن سطح ناخن، از اولین نشانه هایی است که بدن در شرایط کمبود پروتئین نشان می دهد. ناخن از لایه های پروتئینی به نام کراتین ساخته شده، پس برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم اولین قدم مصرف مقادیر لازم پروتئین به صورت روزانه است.

7- سردگمی فکری

سردرگمی و انرژی کم فکر ممکن است به دلیل نوسان قند خون و یا کمبود پروتئین بدن باشد. پروتئین برای سلامت سلول ها عصبی مغز لازم است. در حقیقت گیجی، مسائل یادگیری و نداشتن تمرکز می تواند به خاطر کمبود پروتئین بدن باشد.

8- بد خوابی

مغز شما مسئول کنترل تمام هورمون هایتان، به خصوص هورمون های دخیل در یک خواب آرام، است. وقتی بدن از کمبود پروتئین رنج می برد و نمی تواند پروتئین مورد نیاز مغز را فراهم کند، تعادل هورمون ها به هم می ریزد و این بر خواب شما اثر می گذارد. خواب بد همچنین ممکن است به دلیل نامتعادل بودن اندازه قند خون باشد که آن هم به دلیل کمبود پروتئین است.

9- اختلالات قاعدگی

رژیم غذایی مناسب نقش بسزایی در داشتن یک دوره قاعدگی منظم دارد. هر گونه کمبودی در مواد مغذی دریافتی بدن می تواند منجر به اختلال در دوره قاعدگی گردد. همچنین رژیم غذایی که حاوی مقادیر کم پروتئین و شکر و کربوهیدرات زیاد است، می تواند باعث آماس، اضافه وزن و احساس خستگی گردد. تمام اینها منجر به اختلال در تعادل هورمون ها می گردد، و هر گونه اختلال در اندازه هورمون های خانم ها منجر به بی نطمی در قاعدگی می گردد.

10- بد خلقی و افسردگی

کمبود پروتئین رژیم غذایی می تواند به افسردگی منجر گردد. پروتئین قند خون را در حالت نرمال نگه می دارد و از کمبود انرژی جلوگیری می کند. قسمت مهم این است که اگر قند خون تان متعادل نباشد شما گاهی احساس انرژی و نشاط زیاد، و گاهی احساس خستگی و افسردگی خواهید داشت.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2133

به "10 نشانه کمبود پروتئین بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نشانه کمبود پروتئین بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید